T.C
TÜRK ECZACILAR BİRLİĞİ
9.BÖLGE
ESKİŞEHİR (BİLECİK) ECZACI ODASI
Hoşnudiye Mah. Vural Sok. No:11/A Kat:2 Eskişehir
Tel:02222313564-2212686 Fax:2340656
Web adresi:www.eeo.org.tr
Mail:eczoda@eeo.org.tr
Sayı:2007/ 382 22/11/2007
TÜRK ECZACILAR BİRLİĞİ
MERKEZ HEYETİ BAŞKANLIĞI’NA
ANKARA
36. Büyük Kongreye yönelik olarak 36. Dönem Çalışma Programı Taslağını hazırlamak üzere oluşturulmuş koordinasyon kurulunun çalışmalarına esas olacak Eskişehir Eczacı Odası görüş ve önerilerimiz aşağıda sunulmuştur.
Saygılarımızla
9. BÖLGE
ESKİŞEHİR ECZACI ODASI
YÖNETİM KURULU ADINA
BAŞKAN
ECZ. MUKADDES HARMANCI
******************************************************************************************************
1.“Eczanenin sahip ve mesul müdürü eczacıdır” ibaresi aynen korunarak, nüfus ve mesafe sınırlamasından da asla vazgeçmeyerek meclisteki 6197 sayılı yasamızın ivedilikle çıkarılmasının sağlanması, ayrıca yeni mezun eczacılara ve düşük cirolu eczanelerin eczacılarına istihdam sağlamak üzere belirli ciro üzerindeki eczanelerde yardımcı eczacı çalıştırılması zorunluluğu getirilmesi
2.Ulusal sağlık ve ilaç politikalarının sektörün bileşenleri olan TEB, TTB, dağıtım kanalları, İlaç sanayi, Sağlık Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ve Maliye Bakanlığı ile birlikte oluşturulmasının sağlanması için öneriler götürülerek ilgili gruplara taraflarca lobi çalışması yapılması
3.İş kolumuzun spesifiksikliği ve ihtisas gerektiriyor olması nedeniyle ihtilaf hallerinde yararlanılmak üzere TEB bünyesinde hukuk bürosu oluşturularak danışmanlık hizmeti sağlanması ve buna bağlı olarak sağlık alanında uzmanlaşmış ihtisas mahkemelerinin oluşturulması için girişimlerde bulunulması
4.Eczanelerin eczacı dışında büyük sermayenin eline geçerek zincir eczane oluşumunun engellenmesi, muvazaanın önlenmesi, eczane sayısının azalması ve güçlü eczanelerin oluşması ayrıca eczacı istihdamının sağlanması amacıyla, ülkemizde “eczacı-eczacı ortaklığının” (diğer ülkelerdeki uygulamalar incelenerek varsa sakıncalarının bertaraf edilmesi kaydıyla) gündem edilerek tartışmaya açılması
5.İyi düşünülerek kurulmuş olan TEB Eczacılık Akademisinin eğitim programlarının bölgelerde uygulanmasının sağlanması, eğitimin verimini ve katılımı arttırarak amacına ulaşmasını sağlayacaktır.
6.Eczaneler için, gerek enflasyon ortamında gerekse son yıllardaki sürekli ilaç fiyat düşüşlerinden kaynaklanan kayıpların doğru tespiti ile ilgili muhasebe tekniği geliştirilmesi için çalışmalar yapılmalıdır. Eczane muhasebe sistemi maliye bakanlığı ile bir düzene oturtulmalıdır.
7.Eczanelerin faturayı kesince değil de fatura bedelini alınca vergilendirilmesi için çalışma yapılmalıdır.
8. Eczacı karı sabit olmadığı halde maliye vergilendirmede belli bir oranın altını (örneğin ilimizde %25 ) kabul etmemektedir. Bu nedenle meslektaşlarımız ceza ödeme veya kar oranının yükseltilmesi talebi ile karşı karşıya kalmaktadır. Mali kurumlara bu durumun tebliğ ile bildirilerek uygulamanın olması gerektiği gibi yapılmasının sağlanması yönünde çalışma yapılmalıdır.
9.Kurum tarafından yıl içinde yapılan kesintiler için eczacıya yıl sonunda vergi veya matrahından düşülmek üzere belge verilmelidir.
10. Eczanelerce kurumlara kademeli iskonto uygulanması, eczanelerimizi kategorize ederek bütünlüğü zedelemektedir. Bu da süreç içinde mesleki geleceğimiz açısından kaygı yaratmaktadır. Ayrıca kurumlar nezdinde yönlendirmeye neden olduğundan ve bunun giderek yaygınlaşabileceği endişesi ile iskonto oranlarının tekleştirilmesi için çalışma yapılmalıdır.
11.İlaçlarda yapılan kurum iskontolarında eczane aracı olmamalıdır. Devlet doğrudan ilaç firması veya depo ile bu iskontoyu halletmeli. Eczacılar bu nedenle takibi çok zor olduğu için zarara uğratmaktadır. Eğer bu sağlanamıyorsa TEB’de bu iskontoların takibi için komisyon kurulup eczanelere yönelik düzenli rapor yayınlanması, firmalar nezdinde yaptırım uygulanması sağlanmalıdır.
12.Kurum protokolleri görüşmelerinde TEB’in taraf olması ve muhakkak kurum protokollerinin eczacı adına TEB tarafından imzalanması uygulamasından taviz verilmemesi, protokollerde eczacı lehine iyileştirmelerin öncelikle sağlanması için gereği yapılmalıdır.
13.Sağlık uygulama tebliği ve kurum protokolleri ile ilgili yeterli donanıma sahip meslektaşlarımızdan oluşturulacak komisyonların çalışmalar yapıp yeni hazırlanacak tedavi tebliği ve protokoller için öneri götürülmesi ve etkin taraf olunması sağlanmalıdır.
14.Örnekleme sisteminin de reçete kontrollerindeki gecikmeye çözüm olmadığı görülmektedir. Ya sistem, kontrol eczacıları açısından kolaylaştırılarak iş akışı hızlandırılmalı ya da daha çok reçete kontrol eczacısı istihdam edilmelidir.
15. Sağlık uygulama tebliği ile ilgili yorum ve uygulama farklılıkların engellenmesi amacıyla provizyon sisteminin tebliğe tam uygun hale getirilerek reçete karşılanması ve reçete bedellerinin ödenmesinde esas kabul edilmelidir.
16.Kurum ödemeleri şu anki sistemde sağlıklı takip edilemiyor. Eczacıya ödenen bedel hangi faturanın bedeli veya katılım payı bedeli midir, kesinti veya eksik ödenti bedeli midir bunlar sistemde takip edilebilir hale gelmelidir.
17.SGK’nın katılım payı bedelerinin düzgün ödenmesi için acil çözüm bulunması
18.Provizyon sistemleri yeterli kapasitede çalışmalıdır, günün bazı saatlerinde veya fatura kesme dönemlerinde sistemin aşırı yüklenme nedeniyle çalışmaması hasta ve eczacı mağduriyetlerine sebep olmamalıdır.
19.SGK tarafından eczacıdan her ay istenilen Bağkur ve SSK’ya eczacının borcu olmadığına dair belgeler provizyon sisteminden kurum tarafından takip edilmeli, bu sağlanamıyorsa yılda bir kez sözleşme döneminde istenmelidir.
20.Hatalı reçete ve raporlardaki mali sorumluluk sadece eczacı da olmamalı, düzenleyen hekim ve sağlık kuruluşunun da sorumlu olması için SUT’ta düzenlemelerin yapılması sağlanmalıdır.
21.OTC grubu ilaçların eczane dışına çıkması mutlaka engellenmelidir.
22.İlaçta reklama hayır mücadelesi sonuç alacak şekilde yürütülmelidir.
23.Doktorların jenerik ilaç ve yerli ilaç yazmasının teşvik edilmesi önerilmelidir.
24.Eczacıların ekonomik örgütü olan ecza kooperatiflerinin piyasa regulasyon işlemini daha yaygın ve sağlıklı yapabilmesi ve eczacının dağıtım kanallarına karşı korunması ve güçlü olması açısından desteklenerek güçlendirilmesi sağlanmalıdır.
25.Eczane eczacılığı dışında eczacıların çalışma alanlarının cazip hale getirilmesi, ilaç firmalarında çalışma olanağı yaratılması, klinik eczacılığın yaygınlaştırılması, kamu eczacılarının özlük haklarının iyileştirilmesi ve eczacılık eğitiminde branşlaşmanın sağlanması için çalışmalar yapılmalıdır.
26.Eczacılık fakülteleri ile iletişim geliştirilmeli, eğitim günün koşullarına uygun olmalı, beş yıllık eğitimin içi doldurulmalı ve staj yönetmeliği revize edilmelidir.
27.Kamuoyuna eczacı, eczacılık mesleği ve ilaçta ve sağlıkta eczacının önemi ve vazgeçilmezliği çok iyi anlatılmalıdır.