EGE ECZACI ODALARI DANIŞMA KURULU TOPLANTISI
SONUÇ BİLDİRGESİ
20.10.2007
Ege Eczacı Odaları Danışma Kurulu Toplantısı Manisa Eczacı Odası ev sahipliğinde 20.10.2007 tarihinde yapılmış, aşağıdaki kararların eczacı kamuoyuyla paylaşılması uygun görülmüştür.
1- 15.06.2007 tarihinde yürürlüğe giren 2007 Yılı Sosyal Güvenlik Kurumu Sağlık Uygulama Tebliği'nin 12.1.2 Yatarak Tedavilerde Reçetelerin Düzenlenmesi başlıklı bölümü gereğince; 15.10.2007 tarihi itibariyle başlayacak olan yatan hasta reçetelerinin sadece hastane eczanelerinden karşılanması uygulaması 01.01.2008 tarihine ertelenmiştir.
Bu erteleme tüm eczacı odaları ve resmi kurumlarca öngörülmüş olup, anılan maddenin tamamen iptali için TEB ve bazı eczacı odalarınca dava da açılmıştır. Bununla birlikte, ertelemenin duyurulduğu genelgede; bu durumun kurumun tercihi olmadığı, Üniversitelere ve Sağlık Bakanlığı’na bağlı hastanelerin görevlerini yapamadıkları/yapmadıkları ve bu ertelemenin ilk ve son kez olduğuna dair kararlı vurgu, tüm konuşmacılarca not edilmiştir. Söz konusu uygulamanın hastalar, eczacılar, kamu maliyesi açısından sakıncalarının, bir rapor halinde ilgili Bakanlığa sunularak, konuya ilişkin girişimlerin Milletvekilleri, Bakanlar ve Başbakanlık nezdinde Türk Eczacıları Birliği tarafından artırılarak sürdürülmesi ve iptali yönünde çalışma yapılması gerekmektedir.
2- Sağlık Uygulama Tebliğinde tanımlanan ve geçtiğimiz günlerde tebliğde yapılan düzenlemeden sonra da uygulamaya başlama süresi, uygulanış şekli ve hangi kapsamdaki reçetelerde uygulanacağı tartışmalı haldeki günü birlik tedavi kavramı, ne ülkemizin ne de uluslar arası tıp literatüründe yer almamaktadır. Bu kavramla ilgili uygulamanın yerleşmesine izin verilmeden kaldırılması sağlanmalıdır. Bu konuda 6643 Sayılı Kanunun 4. maddesi “f” ve “j” fıkralarında alınan görev ile halkımızın bilgilendirilmesi anlamında özellikle “halk sağlığının tehlikeye düşebileceği ve eczacısız ilaç ve eczacılık hizmetinin sunulamayacağı” vurgusu yapılan bir metnin TEB ve 47 Eczacı Odasının isimleri ile yüksek tirajlı bir gazetenin tüm Türkiye baskısında yer alacak şekilde tam sayfa ilan verilmesinin, TEB Merkez Heyeti tarafından organize edilerek yapılması gerektiğine inanıyoruz.
3- Sağlık Uygulama Tebliğinin 6.1. maddesi gereğince; sağlık kuruluşlarında muayene olan Bağ-kur emekli, aktif sigortalıları ile yakınlarının ve SSK emekli, emekli yakını ve çalışan yakınlarının ödemesi gereken muayene ücretlerinin, çalışan ve yakınları için sözleşmeli eczanelerce tahsil edileceği, emekli ve emekli yakınları için maaşlarından kesileceği hükme bağlanmıştır. Ancak; Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından yapılan Temmuz ayı ödemelerinde muayene ücreti eczanelerce tahsil edilmeyip, maaşlarından kesilen emekli ve yakınlarının muayene ücretlerinin de meslektaşlarımızın ödemelerinden mahsup edilmiştir. Kurum tarafından bu durumun teknik bir aksaklıktan kaynaklandığı ve kısa sürede giderileceği bildirilmesine rağmen bugüne değin bir sonuç alınamamıştır. Ayrıca, 15.06.2007 tarihinden itibaren ortak provizyon sistemine kayıt edilen reçetelerden hiç birinin hasta katılım payı ve Bağ-Kur’ un SGK’ ya devrinden önce ödenmesi gereken Şubat ve Mart aylarına ilişkin hasta katılım payı tutarları halen üyelerimizin hesaplarına aktarılmamıştır. Bu konularda, Türk Eczacıları Birliği tarafından gerekli girişimlerde bulunulmalıdır.
4- Sosyal Güvenlik Kurumu ortak provizyon sistemi devredilen üç büyük kurumun tek bir sistem altında birleşmesi açısından olumlu olarak değerlendirilmekle birlikte; pek çok yönü ile beklentilere cevap vermekten uzaktır. Üyelerimizin ve hastalarının mağduriyetine sebep olan aksaklıklara ilişkin önerilerimizin yer aldığı rapor sonuç bildirgemizin ekindedir.
5- Yaklaşan 36. Büyük Kongre sürecinde, tüm örgütümüzün uzun süredir özlemle dile getirdiği, Eczacı Odalarını, dolayısıyla üyenin iradesini merkezde tutan, Genel Başkan adayının tespiti de dâhil olmak üzere, tüm kararların odaların tam katılımcılığı ile alınacağı, üye tarafından verilen seçicilik yetkisinin devredilmediği, demokratik ve katılımcı bir iç hukuk sistemi ile örgütün üst yönetim ve yöneticilerinin saptanması için çaba içinde olunmasına karar verilmiştir. Bu konuda her türlü kişisel hırs ve ihtirasın önüne meslek sevgisi ve ön şartsız birliktelik yaklaşımı ile geçilmesi bizlerin temel görevidir.
6- Ege Eczacı Odaları içerisinde yer alan Balıkesir ve Çanakkale illerimizin yaslandığı tarihi Kaz Dağlarında siyanürle altın aranmasına izin verilmesi ve deneme üretiminin başlaması; iyi bir eczacının, iyi bir çevreci olması gereğini benimsemiş olan bizler tarafından büyük üzüntü ile karşılanmıştır. Unutulmamalıdır ki; Kaz dağlarının altını, üzerindeki zeytinidir.
7- Biz Ege Eczacı Odaları olarak; ülkemizde her geçen gün tırmanan ve her geçen gün başka bir ocağımıza ateş düşüren terörü, teröristleri onların içerideki ve dışarıdaki işbirlikçilerini, yandaşlarını lanetliyoruz. Ülkemizi, ülkemiz sınırlarında yaşayan tüm yurttaşlarımızı çok seviyoruz. Teröre ve teröristlere karşı verilecek en iyi yanıtın dimdik ayakta durmak ve beklentilerinin tam tersine birlik ve beraberliğimizi arttırarak karşılarına dikilmek olduğunu değerlendirmekteyiz.
TEB 3.Bölge İzmir Eczacı Odası
TEB 9.Bölge Eskişehir Eczacı Odası
TEB 15.Bölge Isparta Eczacı Odası
TEB 16.Bölge Denizli Eczacı Odası
TEB 21.Bölge Aydın Eczacı Odası
TEB 29.Bölge Manisa Eczacı Odası
TEB 30.Bölge Balıkesir Eczacı Odası
TEB 32.Bölge Muğla Eczacı Odası
TEB 33.Bölge Afyonkarahisar Eczacı Odası
TEB 35.Bölge Kütahya Eczacı Odası
TEB 36.Bölge Çanakkale Eczacı Odası
TEB 46.Bölge Uşak Eczacı Odası
Dağıtım:
Türk Eczacıları Birliği
Bölge Eczacı Odaları
20.10.2007 TARİHİNDE YAPILAN EGE ECZACI ODALARI DANIŞMA KURULU TOPLANTISINDA HAZIRLANAN SGK PROVİZYON SİSTEMİNE İLİŞKİN RAPOR:
1. Üyelerimizin anlaşmalı olduğu resmi kurumların tamamına yakını için provizyon aldıkları, dolayısıyla 60 milyonun üzerindeki vatandaşımızın hizmet alıp, 23.000 eczanenin işlemlerinin gerçekleştirdiği bir sistemin günün yoğun saatlerinde ve ayın belli günlerinde işlemez hale gelmesini ve bu sorunun aylardır çözülememesini anlaşılır bulmuyoruz. Bu durum hastaları mağdur ettiği kadar, eczanelerimizin maddi kayıplarına da yol açmaktadır. Sorun hızla çözüme kavuşturulmalıdır.
2. Provizyon sisteminde sonlandırma işlemi yapılmadan önce tüm reçeteleri içeren sıralı tek bir liste alınamamaktadır. Sistemden sadece günlük listeler alınabilmektedir. Eczanenin faturalama işlemlerini zorlaştıran, zaman kaybına yol açan ve hata olasılığını artıran bu durumun ortadan kaldırılması için sistemde; faturalandırma işlemi öncesinde kontrol amaçlı döküm listesi alınabilmesi için gerekli düzenlemeler yapılmalıdır.
3. Reçetelerde kontrol sırasında farkedilen hataların düzeltilebilmesi için mutlaka reçetenin silinmesi ve yeniden işlenmesi gerekmektedir. Bu durum, reçetenin döküm içerisindeki sıralamasının değişmesine, bazı ilaçlara provizyon alınamamasına reçete düzeltmesi bir sonraki ay içinde yapılıyorsa, reçetenin bir sonraki faturalama dönemine kalmasına neden olabilmektedir.
4. Sistemde sık sık yaşanan kesintiler yüzünden mükerrer reçete işlenmesi ve faturalama sırasında yukarıda bahsedilen eksiklikler yüzünden bunun fark edilememesi durumunda “B” grubu reçeteler için örneklemede büyük bir risk oluşmaktadır. Örnekleme sırasında reçetenin bulunamaması durumunda; eğer reçete aynı bilgilerle iki kez sistem tarafından kayıt edildi ise, buradaki hata eczacının değildir. Bu reçetenin yerine, yeni bir reçete seçilmeli ya da sistemde kayıtlı olan diğer reçete üzerinden kontrol yapılmalıdır.
5. Provizyon sisteminde eczaneden kesilecek muayene ücreti döküm ve toplamı ayrıca, eczaneye aktarılacak katılım payı döküm ve toplamı ile bu tutarların aktarılacağı tarih net olarak yer almalı, bu aktarılacak ve mahsup edilecek tutarlar için sistem tarafından bir takip numarası üretilmeli, aktarım ya da mahsup işlemi yapıldığında bu takip numarası eczaneye bildirilmelidir.
6. Provizyon sisteminde faturalandırılmış reçetelere ulaşılamaması, özellikle iade reçetelerde aksaklıklara sebebiyet vermektedir. Ayrıca, döküm listelerinde hasta adının yer alması da sağlanmalıdır.
7. Provizyon sisteminde çeşme suyu bulunmaması, Eau de Goulard solüsyon formülasyonun tam olarak sisteme girilememesine sebep olmaktadır. Çeşme suyunun hiçi işlenmemesi majistral tarifenin miktarla hesaplanan meslek hakkı ve ambalaj kısımlarında eksikliğe yol açarken, distile su kullanılması da hatalı terkipten dolayı kesintilere sebebiyet vermektedir. Provizyon sistemine Eau de Communis (çeşme suyu) eklenmelidir.
8. Enjektör bedelleri sisteme işlenirken, özellikle iki değişik parenteral ilaç varsa, sistem sadece bir ilacın enjektör bedelini ödemektedir. Ayrıca bazı ilaçlarda ampul adedi ya da mililitresi sistemde hatalı olduğundan provizyon alınamamaktadır.
9. Sistemde birçok ilaç için ilaç bilgisinde yer alan detay bölümü güncel değildir. Bazı ilaçlar için hala eski bilgiler kayıtlı olduğundan, bazı ilaçlar içinse bilgiler genel olarak o ilacın yer aldığı grubu kapsadığından, yanıltıcı olmaktadır.
10. Sistemde Migren ilaçlarının aylık ve üç aylık girişleri yapılamamaktadır.
11. Medula sistemine geçilmesi sonrasında sorunlar yaşanmaktadır. Hastanelerde, rapor düzenleyen bölümde çalışan personellerin yeterli bilgiye sahip olmaması nedeniyle, birçok rapor yanlış düzenlenmekte, uygun olmayan tanı ve yanlış kodlarla düzenlenerek , sisteme kaydedilmektedir..Çoğu raporda medula tanısı ile ICD 10 kodlu tanı uyuşmamakta, Medula sistemine yanlış girilmiş raporların düzeltmesi, eczanelerce ve kurumca yapılamadığından hem eczane hem de hasta mağduriyetine yol açmaktadır. Sağlık Bakanlığınca, SUT ve BUT tebliğinde EK-2 listesinde yer alan tanı ve bu tanılara uygun ICD 10 Kodlarının yer aldığı tektip bir program hazırlanarak, tüm resmi ve sözleşmeli sağlık kurumlarında bu programın kullanılması, rapor düzenleyen personelin program için eğitilmesi, hatta rapor bölümlerinde mutlaka bir eczacının yer alması konusunda çalışma yapılması gereklidir.
12. Stablon isimli ilacın ödenmesine yönelik yorum farklılıkları ve provizyon sistemi ile SUT arasındaki çelişki, bazı bölgelerde meslektaşlarımızın mağduriyetine sebep olmaktadır.
13. Grip aşılarının raporlu olarak sisteme kaydında kullanılabilecek bir rapor kodu ya da özel bir buton sisteme eklenmelidir.
14. Sistemde bazı ilaçların maksimal doz sınırlamasının yapılması, bazılarında da yapılmaması meslektaşlarımızı yanıltmaktadır. Sistemdeki eksikliklerin hızla giderilmesi ve bazı hatalı işlenmiş doz sınırlamalarının ivedilikle düzeltilmesi gerekmektedir.
15. Provizyon sistemi devredilen üç kurumun ortak sistemi olmasına rağmen, katılım payının hesaplanmasında dahi farklılıklar göstermektedir. Oysa ki, artık tüm kurumlar için tek bir sözleşme ve tek bir hesaplama yöntemi mevcuttur. Buna rağmen, bir Bağ-Kur çalışanına ve bir SSK çalışanına ait aynı ilaçları içeren reçete sisteme işlendiğinde, hesaplama yönteminden kaynaklanan katılım payı ve dolayısıyla kurumdan tahsil edilen tutar farklılık göstermektedir.
16. Emekli Sandığı reçetelerinde, ilacın alınış tarihi yerine yazılış tarihi esas alındığı için, reçetenin geçerlilik süresinin dört gün olmasından yararlanarak, günü dolmayan ilacın birkaç gün sonra yeniden reçete yazdırma külfetine katlanmadan eczaneden temini Bağ-Kur ve SSK hastaları için mümkün iken, Emekli Sandığı hastaları için buna sistem tarafından izin verilmemektedir.
17. SSK ve Bağ-Kur reçetelerinde, hasta adına kayıtlı ilacın hangi eczaneden işlendiğinin görülememesi, ufak aksaklıkların eczaneler tarafından kendi aralarında halledilebilmesi yerine, SGK İl Müdürlüklerine başvurulması zorunluluğunu yaratmakta, hastaları ve eczacılarımızı mağdur etmektedir.
18. Emekli Sandığı reçetelerinde de diğer kurumlarda olduğu gibi sadece günü dolmamış ilaçların değil, hastanın daha önce kullandığı tüm ilaçların görüntülenebilmesinin sağlanması gerekmektedir.
19. Kuruma reçetelerin teslimi sırasında “B” grubu reçetelerde alınacak örneklemin elektronik kura ile o anda belirleneceği ve o andan itibaren provizyon sisteminden izlenmesinin mümkün olması karara bağlanmış olmasına rağmen, provizyon sisteminde bu doğrultuda bir düzenleme yapılmamıştır. Bu uygulamanın bir an önce hayata geçmesi şeffaflık açısından son derece önemlidir.
20. Teşhis endikasyon uyumunun ilacın ödenmesi için zorunlu olduğu ilaç listesinin aynen provizyon sistemine aktarılması ve bu ilaçlarda uygun teşhis sistemden seçilmeden ilaca provizyon alınamaması gerekmektedir.
21. Sistem eşdeğer gruplarında ve ödemeye esas baraj fiyatın belirlenmesinde, EK-2D listesini esas almaktadır. Ek-2D listesinde firmalar tarafından üretilmeyen ilaçlar ya da ambalaj biçimleri yer aldığından Örneğin; Novalgin 10 tab. Vermidon 20 tab. Dicloflam 20 tab. gibi hastalardan piyasada bulunan en ucuz ilaç için bile fiyat farkı istenmekte, hasta devletin ödediğini istediğinde kendisine sunulacak bir alternatif bulunamamaktadır. Tüm girişimlerimize rağmen, EK-2D listesinin güncel hale getirilmesi mümkün olamamaktadır. Bu durumda, TEB tarafından provizyon sistemince Ek-2D listesinde yer alıp, piyasa yer almayan ilaçların değerlendirme dışı bırakılabileceği bir pasif kayıt sistemi için gerekli girişimlerde bulunulmalıdır.