T.C.
TÜRK ECZACILARI BİRLİĞİ
9.BÖLGE
ESKİŞEHİR (BİLECİK) ECZACI ODASI
Hoşnudiye Mah.Vural Sok:No:11/A-B Kat:2
Tel:0222 2313564-221 2686 FAX:2340656
Web adresi:www.eeo.org.tr
Mail : eczoda@eeo.org.tr
SAYI:2008/1187 07/08/2008
TÜRK ECZACILARI BİRLİĞİ
MERKEZ HEYETİ BAŞKANLIĞI’NA
ANKARA
Sosyal Güvenlik Kurumu Genel Sağlık Sigortası Genel Müdürlüğü’nün 13.06.2007 2007/46 sayılı Fatura Bedellerinin ödenmesine ilişkin yayımlanmış olduğu genelgeye ek olarak, Sosyal Güvenlik Kurumu Strateji Geliştirme Başkanlığı tarafından 01.08.2008 tarih, B.13.2.SGK.01.SGB/255 sayılı, 2007/46 EK-2 Genelge’de;
- Yabancı ülkelerle yapılan sosyal güvenlik sözleşmeleri kapsamında kurum sağlık yardımlarından yararlandırılan ve Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğünce düzenlenmiş ve onaylanmış Sosyal Güvenlik Sözleşmesine göre Sağlık Yardım belgesi ile müracaat eden kişilerin reçetelerine ait faturalar, her hasta için ayrı ayrı fatura edilmesi istenmekte ancak bu madde protokolün 4.1 maddesinin c bendi ile çelişmekte, protokolde ülke bazına kesilmesi istenen bu reçeteler genelgede hasta bazında istenmektedir. Bu durum ek bir külfet getireceği gibi protokolle de çelişmektedir. Ayrıca bu genelgede 3.3.1 maddesinde Yurt dışı sigortalılarına ait reçeteler ülke bazında ayrı olmak üzere denmekte, ama faturalaştırılması hasta bazında istenmektedir.
- Genelgenin 3.3.8 maddesinde eczane provizyon sistemindeki aksamalar nedeniyle sistemden örnekleme yapılamaması halinde, örnekleme manuel olarak yapılabilecektir denmekte; ancak manuel örneklemenin hangi kurallara göre yapılacağı açık olmadığı için eczacı açısından risk ve güvensizlik oluşturmaktadır. Eczacı daha önceden problem yaşadığı bir kontrolör tarafından manuel olarak reçetelerinin örneklendiğini öğrendiği zaman bu olay şaibelere de açık olacaktır.
- Bu genelgedeki 3.3.4 maddesi ile 3.3.8 maddesi birbirleriye çelişmekte, bu da uygulamayı anlaşılmaz hale getirmektedir. Ayrıca raporlu reçetelerin örnekleme yöntemi ile inceleniyor olması, bu reçetelerin tutarları yüksek olduğu için hata oranını da çok yükseltecektir. %5’ini geçmesi halinde eczacının itiraz etme hakkı olduğu için itirazlar artacak bu durum kuruma da, eczacıya da külfet getirecektir.
- Genelgedeki 7.a maddesine göre itiraz inceleme komisyonuna intikal eden fatura bedellerinin karşılığında avans ödenmemesi, komisyonun kararına göre belirlenen miktarın kurumca her ayın 12-15’i arasında ödenmesi ise eczacının avans almasını engelleyerek itiraz hakkını kısıtlamaktadır. Halbuki önceki genelgede eczacı itiraz etse de ödemesin %50’sini avans olarak alabilmekteydi.
- Genelgenin 3.3.8 maddesinin son paragrafında “Örneklenmeyen kısımla ilgili bilgi ve belgeler Kurumun talebi halinde her an ibraz edilebilecek şekilde sağlık hizmet sunucusu tarafından saklanabilecektir.” denmektedir. Bu reçetelerin eczanelerde saklanması ise çok büyük bir sıkıntıya sebep olacaktır. Kurumun yapması gereken bu işlemin eczacıya yüklenmesi, her zaman olduğu gibi angaryanın eczacıya çektirilmesi asla kabul edilemez.
- Genelgenin 5.5 maddesinde eczane faturalarını inceleyen birimler açıklanırken; diğer sağlık personeli ve diğer personel kavramları ile kastedilen yetkililer kimlerdir? Bu konuda yeterli donanımı ve bilgisi olmayan personel tarafından eczane reçetelerinin incelenmesinin doğru olmadığını, bu maddenin de tekrar değerlendirilmesi gerektiğini düşünüyoruz.
9. BÖLGE
ESKİŞEHİR ECZACI ODASI
YÖNETİM KURULU ADINA
GENEL SEKRETER
UZM. ECZ. TÜLİN ÖZDİLEK